جوراب یک ربع نوعی جوراب با ساق کوتاه است که ارتفاع ساق جوراب تنها چند سانتیمتر بالاتر از مچ و قوزک پا می‌باشد. در جوراب‌های یک ربع که تحت عنوان جوراب ساق کوتاه نیز شناخته می‌شوند، ارتفاع ساق بلندتر از جوراب‌های مچی و کوتاه‌تر از جوراب های دو ربع یا نیم ساق می‌باشد.

از لحاظ شکل ظاهری جوراب‌های یک ربع و دو ربع بسیار مشابه هم هستند و ممکن است در هنگام خرید تشخیص جوراب دو ربع و یک ربع از یکدیگر برای شما کمی دشوار باشد. اصلی‌ترین تفاوت جوراب‌های دو‌ربع و یک‌ربع در این است که ارتفاع ساق جوراب‌های یک ربع کوتاه‌تر از جوراب‌های دو ربع است.

انواع جوراب یک ربع:

جوراب‌های یک ربع از لحاظ طرح و شکل از حالت‌های متنوعی در بازار موجود هستند. بیشتر مدل‌های جوراب‌های یک ربع در دسته جوراب‌های زنانه قرار گرفته و تعداد کمی را می‌توان در دسته‌بندی جوراب‌های مردانه قرار داد. برخی از مدل‌های جوراب‌های یک ربع عبارتند از:

  • جوراب یک ربع فیشنت: جوراب‌های یک ربع لانه‌زنبوری تحت عنوان جوراب فیشنت نیز شناخته شده و حالت شبکه‌ای دارند. شکل توری و خاص جوراب‌های فیشنت باعث تفاوت و محبوبیت این جوراب‌ها شده است.
  • جوراب یک ربع نایلون: جوراب‌های نایلون از محبوب‌ترین مدل‌های جوراب زنانه هستند که در شکل یک ربع نیز تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
  • جوراب یک ربع اسپرت: مدل اسپرت و ورزشی جوراب‌های یک ربع هم برای بانوان و هم برای آقایان محبوب بوده و در تنوع رنگی نسبتا مناسبی تولید می‌شوند.

جوراب‌های یک ربع در مدل‌های دیگری مانند فانتزی نیز موجود هستند، اما مدل‌های فیشنت، نایلون و اسپرت را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین مدل‌های جوراب یک ربع معرفی نمود.

تعریف کوتاه و مختصر جوراب های یک ربع به صورت "جورابی به ساق کوتاه است که ارتفاع ساق تنها به چند سانتیمتر بالاتر از مچ و قوزک پا میرسد" می‌باشد. جوراب‌های یک ربع بسیار مشابه جوراب دو ربع بوده و مقدار بسیار کمی ساق کوتاه‌تری را دارند.