جوراب دو ربع نوعی جوراب با ساق نسبتا کوتاه است که ارتفاع ساق کمی بالاتر  از مچ پا می‌باشد. به دلیل اینکه ارتفاع ساق در جوراب‌های دو ربع حدودا  معادل نصف جوراب‌های ساق‌دار می‌باشد، جوراب‌های دو ربع با نام جوراب  نیم‌ساق نیز در بازار شناخته می‌شوند.

اصلی‌ترین وجه تمایز جوراب‌های دوربع یا نیم‌ساق با سایر انواع مدل‌های جوراب، ارتفاع ساق جوراب دو ربع است. از لحاظ نام جوراب‌های دو ربع شبیه به جوراب سه ربع می‌باشند، اما ارتفاع ساق در جوراب‌های سه ربع بسیار بالاتر از جوراب‌های دو ربع است.

انواع جوراب دو ربع:

جوراب‌های دو ربع در مدل‌های مختلفی موجود هستند و تفاوت انواع مختلف جوراب‌های نیم ساق یا همان جوراب‌های دو ربع، در جنس و شکل آنها می‌باشد. یعنی جوراب‌های دو ربع از لحاظ ارتفاع ساق و شکل هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها جنس جوراب باعث تفاوت انواع جوراب دو ربع از یکدیگر می‌باشد. برخی از مدل‌های مختلف جوراب‌های دو ربع عبارتند از:

  • جوراب دو ربع شیشه‌ای: جوراب‌های دو ربع شیشه‌ای یکی از محبوب‌ترین مدل‌های جوراب دو ربع در بازار می‌باشند. این مدل از جوراب‌های دو ربع در میان بانوان بسیار محبوب بوده و در رنگ‌های مختلف مانند مشکی و کرم به همراه کفش‌های مختلف مانند کفش‌های مجلسی استفاده می‌شود.
  • جوراب‌های دو ربع پارازین نیز نوعی جوراب شیشه‌ای دو ربع محسوب می‌شوند.
  • جوراب دو ربع پنتی: جوراب‌های پنتی به عنوان مدلی از جوراب‌های شیشه‌ای و نایلون در بازار شناخته می‌شوند. جوراب‌های پنتی تولید کشور ترکیه بوده و به دلیل کیفیت بالا از محبوبیت فراوانی در ایران برخوردار هستند.
  • جوراب دو ربع اسپرت: جوراب‌های اسپرت دو ربع هم برای بانوان و هم برای آقایان محبوب بوده و در مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. رنگ‌های سفید و مشکی محبوب‌ترین رنگ این مدل جوراب به شمار می‌روند.
  • جوراب دو ربع ساده: جوراب‌های دو ربع ساده نیز مانند مدل اسپورت هم نزد بانوان و هم نزد آقایان  محبوب هستند. البته این مدل جوراب بیشتر توسط آقایان مورد پسند است.

با  مشاهده انواع مدل‌های جوراب دو ربع به راحتی مشاهده می‌کنید که تنها دو مدل در قست فوق برای آقایان بوده و در قسمت مقابل هر چهار مدل معرفی شده نوعی جوراب زنانه محسوب می‌شوند. در واقع باید بگوییم عبارت جوراب دو ربع بیشتر یادآور نوعی جوراب زنانه است و برای جوراب‌های مردانه از عبارت جوراب نیم ساق استفاده می‌شود.