مهمترین تفاوت سه عضو خانواده جوراب‌های ربع دار! ارتفاع ساق این مدل جوراب است. جوراب‌های سه ربع بیشترین ارتفاع ساق و جوراب‌های یک ربع نیز کمترین ارتفاع ساق را دارا هستند. ارتفاع ساق جوراب‌های سه ربع تا نزدیک زانو بوده و در مدل‌های دو و یک ربع تنها مقداری بالاتر از مچ و قوزک پا می‌باشد.

جوراب‌های سه ربع بسیار متفاوت از جوراب‌های یک ربع و دو ربع هستند، ارتفاع ساق جوراب سه ربع بسیار بلندتر از دو مدل دیگر است اما جوراب‌های دو و یک ربع ارتفاع ساق بسیار نزدیک به‌همی دارند؛ با این وجود اما ارتفاع ساق جوراب یک ربع به مقدار بسیار کمی کوتاه‌تر از جوراب دو ربع است.

اصلی‌ترین دلیل احتمالی برای نام گذاری جوراب سه ربع، پوشش تنها سه ربع از ساق پا می‌باشد. ساق پای انسان از دو استخوان درشت نی و نازک نی تشکیل شده است که این دو استخوان از قسمت مچ پا شروع شده و تا زانو امتداد یافته اند. جوراب سه ربع یا زیر زانو تنها چیزی حدود سه چهارم (معادل سه ربع) از استخوان‌های ساق انسان را پوشش می‌دهد که احتمالا به خاطر همین موضوع به جوراب سه ربع معروف شده است.

برای درک بهتر این موضوع که چرا میگن جوراب سه ربع، کافی است نگاهی به آناتومی ساق پای انسان داشته باشید. قسمت انتهایی استخوان‌های ساق انسان حالتی برآمده داشته و به همراه قسمت انتهایی استخوان ران، زانو را تشکیل می‌دهند. ارتفاع ساق جوراب سه ربع نیز تا زیر زانو بوده و استخوان ساق پا را به  صورت کامل پوشش نمی‌دهد؛ یعنی چیزی حدود کمتر از یک چهارم استخوان ساق پا به وسیله جوراب سه ربع پوشیده نشده و تنها حدود سه چهارم ساق معادل سه ربع پوشیده می‌شود.

و همینطور برای جوراب یک ربع پوشش تنها یک ربع از ساق پا،

و جوراب دو ربع پوشش تنها دو ربع از ساق پا می‌باشد.