رکورد قیمت خودروهای مخصوص کودکان، روز شنبه در حراجی RM-Sotheby  در پاریس، شکسته شد. شنبه سیزدهم فوریه، فراری ۳۳۰ P2 Junior توسط مربی  فرانسوی، De La Chapelle، به قیمت ۱۱۰,۰۰۰ یورو (۱۳۳,۳۲۵ دلار) به فروش  رفت. این قیمت، بالاترین پیشنهادی است که برای یک خودرو کوچک اسباب بازی در  تاریخ، ارائه شده است.

 

ابتدا انتظار می‌رفت که این خودرو نهایتا بین ۵,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو  معامله شود، اما با یک پیشنهاد شگفت انگیز، ناگهان قیمت آن تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار  چکش کاری شد! یعنی ۱۰ برابر بیشتر از حداکثر آن چیزی که تخمین زده می‌شد!

 

این رکورد توانست رکورد قبلی که متعلق به فراری ۲۵۰ Testa Rossa نمونه بازسازی شده  مدل ۱۹۵۸ بود را بشکند. رکورد قبلی هم به مانند این یکی، در حراجی  RM-Sotheby اما در شهر نیویورک و در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده بود. فراری ۲۵۰  Testa Rossa نمونه بازسازی شده مدل ۱۹۵۸ در دوره‌ای توسط ایتالیایی‌ها ساخته شد و  بعدها سر از آمریکا درآورد.

تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو به تولید رسید که بنا به روایتی، اکنون فقط  ۵ دستگاه آن باقی مانده‌اند. بنابراین چنین قیمت بالایی برای آن، اصلا دور  از انتظار نبود.

رکورد دار قبل از فراری، یکی از اولین نمونه های بازسازی شده اتومبیل افسانه‌ای  اتوره بوگاتی بود که در سال ۱۹۲۷ طراحی شده است. این خودرو سال ۲۰۱۵ در  جریان حراجی  Interiors& Christies Art به قیمت ۱۲۴,۹۶۲ دلار، معامله  شد. این بچه بوگاتی، یک نمونه بازسازی شده‌ی نیم مقیاس از بوگاتی تایپ ۳۵ گرند پریکس  بود.

خودرویی افسانه‌ای که هنوز هم یکی از اسطوره‌های جاودان در تاریخ  مسابقات اتومبیلرانی است. از حدود ۵۰۰ دستگاه بچه بوگاتی تولید شده، تخمین  می‌زنند که ۱۰۰ دستگاه آنها هنوز وجود دارند. کوچک‌ترین بوگاتی دنیا این  روزها به عنوان یک اثر هنری شناخته می‌شود و طبیعتا قیمت بالایی هم دارد.  ۱۱ عدد از ۱۵ اتومبیل کودک گران قیمت در دنیا را بچه بوگاتی‌ها تشکیل  می‌دهند!


اما رکورد دار جدید این حراجی‌ها، همچون مدل‌های قبلی، نمونه کوچک شده  یک قهرمان دنیای خودرو است. بالاترین قیمت پیشنهادی برای فراری ۳۳۰ P2  Junior مخصوص کودکان که قبلا از سوی De La Chapelle در مارس ۲۰۱۵ اعلام شد،  ۶۶,۱۲۵ دلار بود. همان طور که پیش‌تر هم رسانه‌ها به آن اشاره کرده بودند،  قیمت اتومبیل‌های کمیاب مخصوص کودکان معمولا دچار نوسانات زیادی می‌شود.

یکی از کلکسیونی‌ترین نمونه های بازسازی شده بچگانه هم بدون شک، فراری ۳۱۲ F1 1976  است. به گونه‌ای که تنها ۷ دستگاه از این نمونه بازسازی شده تا به امروز، تولید شده و  قیمت این نمونه های بازسازی شده فقط در طول سه سال، از ۲۹,۲۰۰ دلار به ۸۲,۵۰۰ دلار رسیده  است!


تهیه و تنظیم: وبلاگ بازیشاد